Evidence obyvatel je vedena v informačním systému a obsahuje zákonem stanovené údaje o státních občanech České republiky, cizincích s povolením k pobytu na našem území a cizincích, kterým byla na území České republiky udělena mezinárodní ochrana formou azylu nebo doplňkové ochrany.
Řídí se zákonem č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných čísel a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
Ohlašovna vyřizuje ve správním řízení na návrh oprávněné osoby nebo z moci úřední zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
Navrhovatel je povinen prokázat existenci zákonných důvodů pro zrušení údaje o místu trvalého pobytu (neužívání objektu nebo jeho vymezené části a zánik užívacího práva občana k objektu nebo jeho vymezené části).
Osoba, které je údaj o trvalém pobytu zrušen je povinna požádat o vydání nového občanského průkazu z důvodu změny povinného údaje.
Návod pro občana: Co mám dělat, když si měním adresu trvalého pobytu?
Žádost může podat obyvatel starší 15 let (do té doby může o poskytnutí údajů žádat jeho zákonný zástupce). Údaj o osvojení může být poskytnut obyvateli až po dovršení věku 18 let a jen Ministerstvem vnitra.
Ministerstvo vnitra, krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo ohlašovna územního obvodu místa trvalého pobytu poskytuje na žádost obyvatele staršího 15 let údaje z evidence obyvatel, které jsou vedeny k jeho osobě. Žádost se podává buď na základě tiskopisu "Žádost o poskytnutí údajů z informačního systému" nebo písemné žádosti, která musí obsahovat: jméno, příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, adresu pobytu, číslo občanského průkazu nebo cestovního dokladu, průkazu o povolení k pobytu pro cizince anebo průkazu povolení k pobytu azylanta. Žádost obyvatel opatří úředně ověřeným podpisem. Povinnost úředního ověření podpisu neplatí, pokud obyvatel podepíše žádost před orgánem příslušným k poskytování údajů.
Poplatek 50,- Kč v hotovosti